Wymagania, atesty, certyfikaty
Zestawmy poniżej odpowiedzi na podstawowe pytanie, które stawiamy przed zakupem mebli do stołówki, do świetlic szkolnych czy do pracowniczych jadalni, świetlic w publicznych placówkach oświatowych. Ogólne zasady dotyczą także innych obiektów publicznych - stołówek pracowniczych, jadalni w internatach, akademikach itp.
Jakie wymagania, atesty i certyfikaty są niezbędne dla krzeseł do świetlic, stołówek i jadalni szkolnych?
- Krzesła powinny spełniać wymagania dotyczące bezpieczeństwa:
- - powinny być zgodne z Polską Normą PN-EN 1729-1:2016: Meble - Krzesła i stoły - Wymagania bezpieczeństwa i metody badań - Część 1: Krzesła do użytku ogólnego. Norma określa wymagania bezpieczeństwa dotyczące konstrukcji, stabilności, wytrzymałości i oznakowania krzeseł. co winno być potwierdzone stosownym certyfikatem.
- Krzesła powinny być wykonane z materiałów atestowanych, w szczególności np.
- - atest higieniczny potwierdza, że krzesła są wykonane z materiałów bezpiecznych i przyjaznych dla zdrowia dzieci, dla środowiska itp.
- Krzesła powinny spełniać wymagania dotyczące ergonomii, w szczególności:
- - muszą być dostosowane do wzrostu dzieci, uczniów, użytkowników,
- - często zaleca się by wysokości siedziska i oparcia były regulowane - o ile w klasach lekcyjnych ma to większe uzasadnienie, o tyle w przypadku stołówek, jadalni sugerujemy wyposażenie w krzesła o stałej wysokości lecz celowe będzie przygotowanie stanowisk dla dzieci o różnym wzroście,
- - siedziska i oparcia krzeseł powinny być odpowiednio wyprofilowane, aby zapewnić prawidłową postawę ciała,
- - oparcie powinno być na odpowiedniej do wzrostu użytkownika wysokości tak by podpierać plecy w odcinku lędźwiowym.
- Krzesła w placówkach oświatowych winny cechować się odpowiednią wytrzymałością:
- - oczekuje się by były wykonane z wytrzymałych materiałów, odpornych na uszkodzenia mechaniczne,
- - stelaże krzeseł będą dostatecznie wytrzymałe jeżeli będą wykonane z profili metalowych okrągłych, kwadratowych czy owalnych; stelaże drewniane są mniej odporne na charakterystyczne dla dzieci „bujanie się na krześle”.
- Łatwość czyszczenia krzeseł:
- - należy wybrać krzesła, których powierzchnie oparć i siedzisk dają się łatwo oczyścić - wymóg ten spełnia sklejka,
- - tkaniny obiciowe - o ile nie są wodoodporne i łatwoczyszcząca - na ogół będą trudniejsze do utrzymania w czystości,
- - stelaże krzeseł powinien być odporne na działanie środków dezynfekujących.
- Wymagania dodatkowe, na które warto zwrócić uwagę na etapie przygotowania do zakupu wyposażenia w meble stołówek, jadalni czy świetlic:
- - krzesła estetyczne i dopasowane do wystroju wnętrza będą tworzyły przyjazną atmosferę sali,
- - należy zwrócić uwagę na kolorystykę krzeseł i wzornictwo i dostosować do ogólnej koncepcji jadłodajni.
Powyższe informacje mają charakter ogólny i nie stanowią wyczerpującego opracowania tematu. Przed zakupem krzeseł do świetlic, stołówek i jadalni szkolnych i przedszkolnych należy zawsze sprawdzić, czy spełniają one wszystkie wymagania bezpieczeństwa i ergonomii.
Na czym polega dostosowanie mebli do wzrostu dziecka, ucznia?
Dostosowanie wysokości krzesła i stolika gwarantuje prawidłową postawę dziecka, ucznia i jest jednym z najbardziej podstawowych parametrów na które należy zwracać uwagę przy doborze mebli szkolnych. Przestrzeganie tego zalecenia w jadalni, stołówce szkolnej, przedszkolnej jest oczywiste. W tabeli poniżej prezentujemy zestawienie rozmiaru krzeseł vs wzrost użytkownika oraz dopuszczalną wysokość siedziska krzesła.
Rozmiar krzesła vs wzrost użytkownika
Pamiętaj ten parametr jest bardzo ważny!
Rozmiar oznaczenie |
Wzrost użytkownika |
Wysokość siedziska +/-10 |
Wysokość stołu +/-20 |
4 |
133÷159 |
380 |
640 |
5 |
146÷176 |
430 |
710 |
6 |
159÷188 |
460 |
760 |
7 |
174÷207 |
510 |
820 |
Więcej na ten temat znajdziesz na naszej stronie zasady doboru mebli szkolnych |