czyli Jak Dobrać Meble dla Przedszkolaków i dla Uczniów
Poznajemy zasady doboru jakimi należy kierować się przy wyposażaniu stanowisk pracy ucznia w szkole i w przedszkolach. Poznajemy wymiary funkcjonalne i wymagania bezpieczeństwa dla krzeseł, stolików i ławek szkolnych i przedszkolnych oraz obowiązujące normy i przepisy regulujące zasady prawidłowego ich doboru w szkolnych i przedszkolnych w placówkach i instytucjach oświatowych w zależności od wzrostu użytkownika. Czym należy się kierować wybierając krzesła i stoły w instytucjach edukacyjnych i poznajemy warunki ich prawidłowego doboru.
Przedstawiamy zasady obowiązujące przy wyborze krzeseł, stolików, ławek - normy, parametry funkcjonalne i wymagania bezpieczeństwa obowiązujące w placówkach oświatowych, w szkołach i w przedszkolach
Przedstawmy prostą zasadę - rozmiary funkcjonalne mebli szkolnych muszą być skorelowane ze wzrostem wychowanka / ucznia / przedszkolaka i być w zgodności z normą, zatem muszą posiadać ważny - w chwili zakupu - certyfikat zgodności z obowiązującą Normą.
W związku z licznymi pytaniami wyjaśniamy - raz wydany certyfikat dla konkretnego wyrobu nie traci ważności pomimo upływu czasu, po którym certyfikat wygasa dla producenta i wymaga odnowienia! Certyfikat zgodności z Polską Normą dotyczy partii produktów wytworzonych w czasie jego obowiązywania i jest wyrazem zaufania do producenta wyposażenia dla szkół i jest dokumentem absolutnie wymaganym - wyjątki przedstawiamy poniżej - przy zakupie wyposażenia do placówki oświatowej.
Odpowiedź na powyższe pytanie sprowadza się do prostych zasad - ergonomia i bezpieczeństwo oraz pozostawanie w zgodności z wymaganiami normy. Oczywiście ważne są także - estetyka i trwałość - ale te wymienione wcześniej to zasady nadrzędne, których nie wolno naruszyć.
Przed zakupem należy zatem - sprawdzić ważność certyfikatu linki znajdziesz w menu lub pod obrazkiem poniżej, zmierzyć wzrost ucznia czy przedszkolaka i zajrzeć do tabeli „zasady prawidłowego doboru” poniżej. W tabeli przedstawiamy także Rozmiary funkcjonalne i wymagania bezpieczeństwa dotyczące mebli szkolnych o pochyleniu siedziska -5° i +5° wg aktualnie obowiązujących norm : PN-EN 1729-1:2007, Meble. Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych. Część 1 odwołuje się do wymiarów funkcjonalnych. PN-EN 1729-2:2007, Meble. Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych. Część 2: Wymagania bezpieczeństwa i metody badań. Biorąc pod uwagę, że ciągle użytkowane są jeszcze meble wg poprzednio obowiązującej normy PN-ISO-5970, niżej prezentujemy tabelę prezentującą parametry mebli wg tej właśnie normy.
Poniżej prezentujemy także opinie i informacje, które często udostępniane są na stronach lokalnych SANEPiD'ów. Przepraszamy, ale na przestrzeni lat zaobserwowaliśmy częstą migrację tych stron, dlatego nie podajemy linków do tych stron.
Meble szkolne i przedszkolne Szkoły, przedszkola i placówki oświatowe zobowiązane są do zakupowania wyłącznie wyposażeń szkolnych, przedszkolnych czy sprzętu posiadających ważne certyfikaty zgodności z obowiązującymi normami. Certyfikacja mebli szkolnych dostosowanych do wzrostu obejmuje badanie zgodności projektów i wykonania z wymaganiami określonymi w Polskich Normach, dotyczących nie tylko wymiarów funkcjonalnych lecz również wymagań bezpieczeństwa.
PN-EN 1729-1:2007 - zastępuje PN-ISO 5970:1994, Meble. Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych. Część 1 Parametry funkcjonalne
PN-EN 1729-2:2007, Meble. Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych. Część 2 Wymagania bezpieczeństwa i metody badań
dop. mój na podstawie linków do Biuletynu Informacji Publicznej, które później zostały usunięte z nieznanych mi powodów. PN-EN 1729-1:2007 - Norma Europejska oparta jest na zasadzie, że krzesła i stoły przewidziane do użytku w instytucjach edukacyjnych o ogólnym charakterze edukacyjnym zaleca się zaprojektować w sposób promujący zachowanie prawidłowej postawy. Podane są parametry minimalne oznaczone jako minimum poniżej którego zejście jest niedopuszczalne. Zaleca się stosowanie nadmiarów - czyli lepiej na wyższym niż na niższym (krześle).
Norma Europejska PN-EN 1729-1,2:2007 ma status Polskiej Normy.
Niniejsza norma podaje wymiary funkcjonalne i znakowanie krzeseł i stołów dla celów ogólnych w instytucjach edukacyjnych.
- Poniżej podajemy informacje, Kiedy wg SANEPiD-u norma MA- a kiedy NIE-MA zastosowania?
- ℹ dotyczy mebli o stałej i regulowanej wysokości, jak również stołów wysokich, przy których pracuje się w pozycji stojącej bez użycia krzesła
- ℹ ma zastosowanie do mebli, na których użytkowane są komputery przenośne lub inne urządzenia przenośne
- ℹ NIE MA zastosowania do miejsc pracy specjalnego przeznaczenia np. laboratoria, siedziska szeregowe, warsztaty
- ℹ NIE MA zastosowania do mebli używanych przez personel nauczycielski
Poniżej przedstawiamy procedury stosowane przez SANEPID związane z badaniem prawidłowej organizacji stanowiska pracy ucznia w ramach dostosowania mebli szkolnych do wzrostu ucznia
- W ramach obowiązującej procedury pracownicy Państwowej Inspekcji Sanitarnej dokonują w placówkach oświatowych pomiarów wysokości ciała uczniów i oceniają zestawienie meblowe (właściwy rozmiar krzesła i stołu) oraz oceniają dostosowanie ich do wysokości ciała uczniów i wychowanków. Ocenie podlegają
- ℹ sposób dostosowywania stanowisk edukacyjnych do wysokości ciała uczniów (posiadanie przez szkoły / placówki procedur, instrukcji lub regulaminów wewnętrznych określających zasady dostosowywania stanowiska pracy dla ucznia - krzeseł i stołów - do wysokości ciała wychowanków / uczniów),
- ℹ sposób dokumentowania w szkole doboru mebli edukacyjnych,
- ℹ właściwe zestawienie i dobranie stanowiska pracy uczniów.
- Aby uczeń miał zapewnione właściwe stanowisko pracy muszą być wykonane i udokumentowane następujące czynności:
- ℹ każdy uczeń w szkole powinien mieć 2 x w roku zmierzoną wysokość podkolanową (odległość od podłogi do zgięcia podkolanowego wykonane w pozycji siedzącej) – miara ta powinna być równa wysokości siedziska z którego korzysta mierzone dziecko
- ℹ wartość ta podana w centymetrach powinna być umieszczona w dzienniku klasowym lub innym dokumencie dostępnym dla nauczycieli prowadzących zajęcia, przy nazwisku oraz wpis w jakim rozmiarze mebla uczeń powinien siedzieć zgodnie z zasadami zawartymi w PN(patrz tabela)
- ℹ wszystkie meble powinny być oznakowane w sposób widoczny i trwały oraz prawidłowo zestawione. Numer mebla może być zastąpiony kolorem określonym w PN (patrz tabela)
- ℹ każdy uczeń w klasie powinien znać rozmiar mebla, który jest dla niego wskazany aby pozostać w zgodności z wymaganiami normy
- ℹ meble i sprzęt zakupione po 1997 powinny posiadać atesty i certyfikaty zgodności z Polską Normą:
- A. PN-EN 1729-1:2007 / Meble/ Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych / Część 1: Wymiary funkcjonalne. Wprowadza: EN 1729-1:2006 [IDT] / Zastępuje: PN-EN 1729-1:2006 (U)
- B. PN-EN 1729-2:2007 / Meble / Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych / Część 2: Wymagania bezpieczeństwa i metody badań. Wprowadza: EN 1729 2:2006 [IDT] - Zastępuje: PN-EN 1729-2:2006 (U)
- Obowiązujące interpretacje przepisów oraz tabele rozmiarów funkcjonalnych dla mebli szkolnych znajdziesz także w materiałach Państwowej Inspekcji Sanitarnej
- np. Państwowa Inspekcja Sanitarna: Dostosowanie krzeseł, stolików, ławek edukacyjnych do wysokości ciała uczniów / wychowanków placówek oświatowych.
Edukacja Sp. z o.o.,
Normy i wymiary funkcjonalne mebli szkolnych, przedszkolnych
zasady doboru mebli dla uczniów, przedszkolaków, wychowanków placówek oświatowych
43-195 Mikołów, ul. Rybnicka 132
tel: 32 738 52 62
e-mail: biuro@edukacja-mikolow.pl
by Jacek Szram, Mikołów, modyfikowano 2024-05-19 / utworzono 2006-06-10